Upptäckare 10–12 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Som scout gör du spännande upptäckter varje dag. Upptäckarscout blir man när man är tio år eller börjar fyran.

I Scouterna träffar du nya kompisar och har kul. Tillsammans med kompisarna får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses!

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Upptäckarscouterna hjälper till att bestämma vad vi gör tillsammans och det kan vara allt från att lära sig sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör sånt genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället. Som upptäckare ingår det även att lära sig hantera kniv, yxa och såg på ett säkert sätt.

Vi jobbar inom patrullsystemet, vilket betyder att vi delar in oss i mindre grupper för att kunna samarbeta och lära sig av varandra. Det gör inget om det råkar bli fel när man ska resa tält eller laga mat, istället lär vi oss hur man ska göra bättre nästa gång.

Många har varit med i Scouterna redan tidigare men det går såklart bra att börja som Upptäckare direkt. I din patrull får du schyssta kompisar att räkna med. Tillsammans med dem får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Vi träffas på torsdagar kl. 18:00-19:30.

Ledare:
Mats Pallmar
Pernilla Adholm, 070 – 263 80 02. Kontakta Pernilla vid frånvaro.
Johan Kriström
Sanna Bengtsson